-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:8777 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

آيا در قديم شطرنج آلت قمار نبوده، اگر نبوده، چرا بعضي از مراجع بازي با آن را حرام ميدانند؟

از ظاهر روايات و فتاواي مراجع گذشته برميآيد كه شطرنج به عنوان آلت قمار محسوب ميشده، به همين جهت فتوا بر تحريم آن دادهاند، اگر چه در برخي به صورت كلي و مطلق، فتوا بر تحريم آن داده شده، اما با ملاحظه موارد ديگر و جمع بين آنها متوجه ميشويم كه سبب اصلي تحريم، آلت قمار بودن آن است.

البته ميتواند مبناي فتواي برخي از مراجع در مورد شطرنج، عناوين ديگري مانند لهو و لعب بودن در حدي كه ضرر و زيان زيادي وارد ميكند، باشد.

در هر حال اگر بپذيريم كه در گذشته آلت قمار محسوب ميشده و براساس اين، فتوا به تحريم داده شده، باز دليل و حجت نميشود در زمان حاضر كه به عنوان آلت قمار ميان مردم شناخته نميشود، فتوا به تحريم آن داده شود.

شايد مبناي فتواي برخي از مراجع فعلي كه هنوز هم حكم به تحريم آن ميدهند، آن است كه هنوز به عنوان آلت قمار محسوب ميشود، يا آن است كه علت تحريم در روايات فقط قمار بودن آن نيست و برخي از روايات به طور مطلق آن را حرام دانسته است و يا اينكه از مصاديق لهو و لعب زيان بخش محسوب ميشود.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.